اخبار اجتماعی

اخبار اجتماعی

هشدار عزت‌الله ضرغامی به سخنرانان 9 دی

  • ۱۶:۳۷

عزت‌الله ضرغامی در جلسه هم‌اندیشی برگزاری مراسم یوم‌الله نهم دی (روز بصیرت و میثاق امت با ملت) که صبح روز سوم آذر در دفتر هماهنگی شورای هماهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: یک دهه از این حادثه بزرگ تاریخی می‌گذرد و خوب است یکبار دیگر هم خود حادثه و حرکت بزرگ مردم و هم تجربیاتی که از آن و در سال‌های بعد آموختیم را مرور کنیم تا سال‌های پیش‌رو را با کارنامه بهتر سپری کنیم.

 

رئیس اسبق سازمان صداوسیما با بیان اینکه به عقیده او «نهم دی انقلاب سوم است» گفت: بعد از ۲۲ بهمن و تسخیر لانه جاسوسی، نهم دی انقلاب سوم محسوب شده و نقطه عطف تاریخ مبارزات و انقلاب است. این واقعه از چند جهت اهمیت دارد که در حرف‌ها و تحلیل‌هایی که از آن می‌کنیم باید به آنها توجه داشته باشیم؛ نهم دی مبتنی بر بصیرت‌افزایی، یک حادثه فراگیر و خودجوش و مبتنی بر آگاهی و بصیرت بالا بود.

 

ضرغامی با اشاره به اینکه برای ۲۲ بهمن هر سال علیرغم علاقه خود مردم به انقلاب، تدارک و برنامه‌ریزی زیادی می‌شود که راهپیمایی باشکوه برگزار شود، گفت: بعد از سال ۸۸ یکی از مسئولان کشور می‌گفت سفری به روسیه داشت و یکی از مقامات بلندپایه روسی به او گفته بود تعجب می‌کند که چطور چنین توانی بعد از این همه سال از وقوع انقلاب و با وجود مشکلات مردم وجود دارد که اینطور هر سال راهپیمایی باشکوهی توسط مردم انجام و از انقلاب حمایت می‌‌شود. این زمینه‌ای مشخص در میان مردم است که انقلاب را متعلق به خودشان می‌دانند. یادمان باشد کسی با انقلاب سر جنگ ندارد و این مساله مهمی است. با این حال ساده‌اندیشی است که برای برگزاری چنین برنامه باشکوهی برنامه‌ریزی نکرد؛ اما در مورد نهم دی یادمان باشد که به خصوص بعد از حوادث عصر عاشورا، مردم حالی پیدا کردند و همه احساس نیاز کردند که باید به خیابان بیایند و فریاد بزنند و اظهار برائت از فتنه‌گران کنند.

 

او با اشاره به اینکه نمونه این نیاز عظیم مردم برای حضور در خیابان‌ها و حرکت خودجوش و فراگیر ملی را در هیچ کجای دنیا نمی‌بینیم، نهم دی را از این جهت بسیار استثنایی خواند و گفت: حتی کسانی که در راهپیمایی ۲۵ خرداد حضور داشتند هم برای جدا کردن مسیرشان از آشوبگران در راهپیمایی نهم دی آمدند و هیچ شعار سیاسی هم در کار نبود. بلکه این واقعه مبتنی بر بصیرت و زمان‌شناسی و آگاهی مردم بود.

 

ضرغامی تصریح کرد: معتقدم کشور ما هرچقدر زلزله‌خیز بوده به همان اندازه فتنه‌خیز هم هست؛ چون خیلی‌ها سودای این را دارند که با این فتنه‌ها انقلاب را نابود کنند. بن مایه فتنه، تردید است و روش دشمن این است که در مردم با حرف و شبهه و خبر غلط، تردید ایجاد کنند. همانطور که در سال ۸۸ عملیات رسانه‌ای دشمن گسترده و سهمگین بود.

 

رئیس اسبق صداوسیما با تاکید بر اینکه «نهم دی به دنیا نشان داد نظام اقتدار دارد و پایدار است» گفت: منکر آسیب‌ها و نقاط ضعف نیستیم اما آنقدر توانمندی برای ترمیم هست که این نظام مقتدر و پایدار بماند. نهم دی هم یک پدیده منشوری چندجانبه است و نمونه‌ای از تعهدی که مردم نشان دادند؛ حتی جایی که آثاری از فتنه نبود آمدند و آن تصاویر باشکوه را ساختند.

 

ضرغامی با اشاره به برنامه‌ای که هر سال به بهانه نهم دی برای آگاه‌سازی انجام می‌شود بسیار مهم است، گفت: باید در اینطور مسائل با مردم روراست و صریح صحبت کرد؛ برخی خیال می‌کنند اگر بخواهند اسم سران فتنه را ببرند باید در لایه و لفافه بگویند، اما برعکس، باید صریح اسم برد و از مواضع‌شان و حرف‌های دلسوزان خطاب به آنها برای مردم صریح اما مستند صحبت کرد.

 

او با اشاره به اینکه فرق وقایع امسال با آن زمان گستردگی فضای مجازی و رسانه‌ای است، گفت: بنابراین اگر کسی را دعوت به سخنرانی برای نهم دی می‌کنید حتما از کسانی بهره ببرید که هم اطلاعات لازم داشته و هم به شبهاتی که دشمن تولید می‌کند به درستی جواب دهند. چراکه دوره، دوره اقناع و انتخاب است. یادمان باشد در فضای مجازی صد حرف زده می‌شود که تنها یکی‌اش حرف جمهوری اسلامی است اما این حرف باید انقدر مستدل باشد و راه حق را درست تبیین کند که حرف دشمن را خنثی کند. اما گاهی برخی از سخنرانان، هم اطلاعات‌شان کم است و هم پاسخ دقیق و روشنی برای شبهات دشمن ندارند و آن را تشدید می‌کنند.

 

ضرغامی با تاکید بر اینکه «نهم دی، مقابله با شورش علیه جمهوریت بود و یک حرکت استعماری نظام سلطه علیه جمهوریت.» ادامه داد: از کسانی در این مراسم استفاده کنید که قدرت بیان مستند و قدرت اقناع کنندگی بالا دارند.

 

ضرغامی همچنین با اشاره به آسیب‌هایی که در حوادث اخیر به دفاتر ائمه جمعه و حوزه‌های علمیه وارد شد، خطاب به ائمه جمعه گفت: از آسیب‌هایی که به مجموعه‌هایتان رسید خوشحال باشید که نشان می‌دهد وظیفه‌تان را درست انجام داده‌اید. بنابراین در این فتنه‌ها اگر سراغ ائمه جمعه می‌آیند، خدا را شکر کنید. مثالی بزنم؛ روزی دوستی می‌گفت اگر فرض محال روزی نظام عوض شد اگر من را بدون محاکمه اعدام نکنند به من برمی‌خورد چراکه آنقدر با نظام و حکومت عجین شده‌ام!

 

در این نشست همچنین نصرت‌الله لطفی (قائم مقام شورای هماهنگی انقلاب اسلامی) گزارشی از کارهای انجام شده برای بزرگداشت روز نهم دی ارائه کرد و گفت: ساعت ۱۴.۳۰ فردا (۴ آذر) در تهران در چهار مسیر منتهی به میدان انقلاب راهپیمایی انجام شده و سردار سلامی فرمانده محترم سپاه به سخنرانی خواهد پرداخت.

 

لطفی که اجرای این نشست را به عهده داشت به بیان دستور جلسه نشست پرداخت که به گفته او ترکیبی از مسئولان ملی و استانی است. وی گفت: فتنه اخیر بسیار پیچیده‌ بود حتی پیچیده‌تر از ۸۸ و دی ۹۶ که رهبری آن را با درایت درهم پیچیدند.

 

قائم مقام شورای هماهنگی انقلاب اسلامی اظهار داشت: برخی نظر رهبری در حمایت از مصوبه سران سه قوه برای افزایش قیمت بنزین را تقلیل می‌دهند تنها به حمایت از یک مصوبه، در حالی که این اقدام تنها حمایت از یک قوه نبود. همانطور که در سی سال رهبری آقا اتفاقات زیادی را شاهد بودیم که با رهبری ایشان خنثی شد.

 

در این نشست همچنین مسئولان مختلف و ائمه جمعه به بیان نظرات و پیشنهاداتی پرداختند.

 

  • ۱۲۷
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan