اخبار اجتماعی

اخبار اجتماعی

اسناد ارتباط پمپئو و جولیانی قاش شد

  • ۱۷:۱۸

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ اسناد وزارت امور خارجه آمریکا که اخیراً منتشر شده است، ارتباطات مخفیانه بین وزیر امور خارجه آمریکا و وکیل شخصی رئیس جمهور این کشور را برای لکه دار کردن نام سفیر سابق آمریکا در اوکراین، برملا ساخته است. 

پایگاه اینترنتی نشریه پلیتیکو در گزارشی به قلم متیو چوی نوشت: وزارت امور خارجه آمریکا یک سری اسناد را که قبلاً مخفی نگه می‌داشت، شب گذشته (جمعه شب) منتشر کرد که نشان می‌دهد مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، با رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در ارتباط بوده است. در همین حال، دولت ترامپ تلاش دارد بر سر راه تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص احتمال استیضاح رئیس جمهور این کشور، مانع تراشی کند. 

این اسناد که بالغ بر یکصد صفحه است، نشان دهنده تماس‌های مکرر در ماه مارس بین پمپئو و جولیانی- با کمک کارکنان کاخ سفید- است. سازمان غیرانتفاعی دیده بان «نظارت آمریکا» با استناد به «قانون آزادی اطلاعات» به دادگاهی در آمریکا شکایت کرده بود تا وزارت امور خارجه را وادار به انتشار این اسناد کند، زیرا این مدارک با اقدامات ترامپ در خصوص اوکراین که مجلس نمایندگان آمریکا در حال تحقیق درباره آن است، مرتبط هستند. وزارت خارجه آمریکا که تا آخرین لحظه، در برابر حکم این دادگاه مقاومت می‌کرد، سرانجام ناچار شد این اسناد را منتشر کند.
در بخشی از این اسنادِ منتشر شده دیده می‌شود که یک ایمیل در ۲۷ مارس نشان می‌دهد که مادلین وِستِرهاوت، دستیار شخصی سابق ترامپ، به برقراری تماس میان جولیانی و ترامپ کمک کرده است. این در حالی بوده است که پیشتر، تیمِ (دستیارانِ) جولیانی تلاش می‌کرده اند که از طریق کانال‌های ارتباطیِ معمولی، با پمپئو تماس برقرار کنند، اما به هیچ وجه موفق نمی‌شدند.
محتوای این اسناد با اظهارات علنی جنجالی این هفتهِ گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، که در برابر مجلس نمایندگان آمریکا شهادت می‌داد، همخوانی دارد. ساندلند در شهادت خود مدعی شده است که مقامات ارشد دولت کنونی آمریکا در جریان تلاش‌های ترامپ و جولیانی برای وادار ساختن دولت اوکراین به انجام تحقیقات درباره اعضای خانواده جو بایدن، معاون پیشین رئیس جمهور آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، قرار داشتند و از این تلاش‌ها مطلع بودند.
پمپئو تاکنون سعی کرده است فاصله خود را با مراودات جولیانی با اوکراین حفظ کند، زیرا احتمال می‌رود پمپئو بخواهد از دولت ترامپ جدا شود و اهداف سیاسی دیگری را برای خودش- از جمله نامزدی برای سنای آمریکا از ایالت کانزاس- دنبال کند. از اینرو، او تمایل ندارد که رسوایی‌های مرتبط با اقدامات ترامپ و جولیانی در خصوص اوکراین دامن او را بگیرد و در مبارزات انتخاباتی برای کسب کرسی سنا از ایالت کانزاس، یا هر هدف سیاسی دیگری که وی برای خود در نظر گرفته است، به او ضربه بزند. کاخ سفید نیز اعلام کرده است که با تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص احتمال استیضاح ترامپ همکاری نخواهد کرد.
گوردون ساندلند روز چهارشنبه در خلال شهادت دادنش در مجلس نمایندگان آمریکا اظهاراتی متناقض با گفته‌های ترامپ بیان کرد، زیرا ترامپ همواره تأکید کرده است که هیچ درخواست صریح برای دریافت الطاف سیاسی در خصوص تحقیقات درباره هانتر بایدن، پسر جوبایدن، رقیب انتخاباتی ترامپ، از دولت اوکراین در ارسال ازای کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین، وجود نداشته است. این در حالی است که ساندلند در اظهارات علنی خود در مجلس نمایندگان آمریکا که به طور زنده از برخی از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا پخش می‌شد، گفت: «اگر سؤال شما این است که آیا یک "بِده و بِستان" (بین ترامپ و زلنسکی) وجود داشته است، جوابِ این سؤال "بله" است.»
ساندلند افزود: «همه در جریان (این بده و بستان) بودند. این اصلاً یک مسئله سرّی نبود.» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا همچنین شهادت داد که وی شخصاً به ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، درباره آن بده و بستان اطلاع رسانی کرده بوده است.
سایر شاهدان در مجلس نمایندگان آمریکا، از جمله کورت وولکر، نماینده پیشین آمریکا در گفتگو‌های صلح اوکراین، و دیوید هِیل، دیپلمات ارشد باتجربه در وزارت امور خارجه آمریکا، نیز به محققان مجلس نمایندگان گفتند که پمپئو با جولیانی مکرراً در تماس بوده است. البته وولکر این هشدار را نیز داد که پمپئو همیشه از مراودات جولیانی با اوکراین حمایت نمی‌کرده است. وولکر به محققان مجلس نمایندگان گفت که وی خطاب به پمپئو در خصوص فعالیت‌های جولیانی در ارتباط با اوکراین ابراز نگرانی کرده بوده است. یکی از این نگرانی‌ها به ویژه این مسئله بود که جولیانی روایاتی دروغین درباره اوکراین به ترامپ منتقل می‌کرد. طبق اظهارات وولکر، پمپئو به وی گفت: از این «خوشحال» است که وولکر تلاش دارد این روایت‌ها را تصحیح کند.
این منبع افزود: در انظار عمومی، پمپئو عمدتاً تلاش کرده است که در رابطه با جریانات مربوط به اوکراین، سکوت اختیار کند. منتقدان به پمپئو خرده گرفته اند که چرا وی تلاش داشته است کارکنان زیر دست خود را نیز در این خصوص وادار به سکوت کند و از هیچیک از آنان که به دلایل مرتبط با این موضوع (مثلاً اظهار نظر علیه ترامپ) از کار خود اخراج شده اند یا مورد انتقاد شدید ترامپ، جولیانی یا برخی از مقامات ارشد کاخ سفید قرار گرفته اند، دفاع نکرده است. به عنوان مثال، همزمان با آغاز کمپِینِ فشار جولیانی بر دولت اوکراین، ماری یووانوویچ، سفیر وقت آمریکا در اوکراین که با تلاش‌های جولیانی برای فشار آوردن به دولت اوکراین مخالف بود، از مقام خود اخراج شد.
علاوه بر این، در اسناد صد صفحه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا که اخیراً منتشر شده است، به نامه‌ای در تحسین یووانوویچ برمی خوریم که شش تن از سفرای سابق آمریکا پای آن را امضا کرده اند.
«آستین اِوِرز» مدیر اجرایی سازمان غیرانتفاعی دیده بان «نظارت آمریکا» در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر ساخت، اعلام کرد: این مدارک، اسناد و شواهد محکوم کنندهِ بیشتری را در رابطه با تحقیقات استیضاح ارائه می‌کنند. وی تلاش‌های ادامه دار دولت کنونی آمریکا را برای مسدود یا متوقف کردن تحقیقات استیضاح، در حکمِ «ممانعت از اجرای عدالت» می‌داند که خودش جرمی قابل استیضاح است.
اِوِرز در ادامه بیانیهِ خود، نوشت: «ما می‌توانیم ببینیم (درک کنیم) که چرا مایک پمپئو از در اختیار کنگره گذاشتن این اطلاعات (اسناد) امتناع می‌ورزیده است، زیرا این اسناد از رَدِّ کاغذی (ارتباطات مکتوب) میان رودی جولیانی و دفتر بیضی (دفتر کار رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید) و از آن طریق با وزیر پمپئو، پرده برمی دارد و نشان می‌دهد که کاخ سفید و پمپئو تلاش داشتند اقدامات جولیانی را برای لکه دار کردن نام (ماری یووانوویچ) سفیر آمریکا (در اوکراین) تسهیل کنند.»

  • ۵۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan